HOTĂRÂRE Nr. 731 din 26-10-2022

pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea uleiurilor uzate

REGULAMENT

privind gestionarea uleiurilor uzate

Regulamentul transpune art. 3 (3) și (18), art. 8 (3), art. 8a (1) lit. (a)-(c) și (4), art. 13, 19, 21, art. 35 (1) și art. 36 (1) din Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deșeurile și de abrogare a anumitor directive, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 312 din 22 noiembrie 2008, astfel cum a fost modificată ultima oară prin Directiva (UE) 2018/851 a Parlamentului European și a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei 2008/98/CE privind deșeurile, precum și Anexa VI din Decizia de punere în aplicare (UE) 2019/1004 a Comisiei din 7 iunie 2019 de stabilire a normelor pentru calculul, verificarea și raportarea datelor privind deșeurile în conformitate cu Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Deciziei de punere în aplicare C(2012) 2384 a Comisiei [notificată cu numărul C(2019) 4114], publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene 163/66 din 20 iunie 2019.

I. DISPOZIȚII GENERALE

1. Regulamentul privind gestionarea uleiurilor uzate (în continuare – Regulament) stabilește cerințele pentru gestionarea ecologică corespunzătoare a uleiurilor uzate generate la nivel național, prin aplicarea regimului de responsabilitate extinsă a producătorului, în conformitate cu prevederile art. 12 și 52 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, cu respectarea acordurilor internaționale de mediu la care Republica Moldova este parte.

2. Scopul Regulamentului este de a asigura:

1) colectarea uleiurilor uzate și tratarea ulterioară a acestora fără riscuri pentru sănătatea umană și mediu;

2) funcționarea unui sistem ecologic pentru gestionarea și controlul activităților de tratare și transport al uleiurilor uzate;

3) prevenirea și limitarea poluării aerului, apelor și solurilor și limitarea riscurilor pentru sănătatea umană ca urmare a tratării și transportului de uleiuri uzate.

3. Uleiurile uzate sunt deșeuri periculoase, date fiind proprietățile ce le caracterizează, și vor fi gestionate în corespundere cu cerințele prevăzute în art. 20-23 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.

4. Producătorilor de uleiuri le revine obligația de a asigura gestionarea corespunzătoare a cantităților și tipurilor de uleiuri uzate rezultate din uleiurile plasate pe piață, conform cerințelor din Regulament, inclusiv de a contribui financiar la îndeplinirea obligațiilor care le revin în materie de răspundere extinsă a producătorului în conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.

5. În corespundere cu prevederile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, producătorii de uleiuri își pot onora obligațiile ce rezultă din aplicarea responsabilității extinse a producătorului în mod individual sau colectiv, prin aderarea la un sistem colectiv autorizat de către Agenția de Mediu.

6. Principalele interdicții în procesul de gestionare ecologică a uleiurilor uzate sunt prevăzute la art. 52 alin. (2) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.

7. Prezentul Regulament nu se aplică uleiurilor uzate care conțin bifenili policlorurați sau alți compuși similari în concentrații mai mari de 50 părți per milion (ppm), a căror gestionare este reglementată prin Regulamentul privind bifenilii policlorurați, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 81/2009.

8. În sensul prezentului Regulament, suplimentar la noțiunile din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, se aplică următoarele noțiuni:

1) coincinerarea uleiurilor uzate – metodă de valorificare energetică alternativă, în cazul în care condițiile tehnice și economice fac neviabilă regenerarea, acestea fiind utilizate drept combustibil cu recuperarea căldurii produse;

2) distribuitor – persoană fizică sau juridică din lanțul de aprovizionare, care comercializează uleiuri pe piața națională. Această definiție nu împiedică un distribuitor să fie, în același timp, producător, așa cum este definit la subpct. 7);

3) incinerarea uleiurilor uzate – arderea uleiurilor uzate în instalații speciale, denumite incineratoare, cu asigurarea unei temperaturi înalte de combustie ce determină neutralizarea deșeurilor, utilizându-se echipamente de reținere și purificare a gazelor;

4) gestionarea ecologică a uleiurilor uzate – totalitatea măsurilor posibile pentru a se asigura că uleiurile uzate, cum sunt clasificate în anexa nr. 1, vor fi gestionate într-un mod care să protejeze sănătatea umană și mediul împotriva efectelor adverse ce pot rezulta din aceste deșeuri;

5) regenerarea uleiurilor uzate – proces de reciclare prin care uleiurile de bază pot fi produse prin rafinarea uleiurilor uzate, în special prin îndepărtarea contaminanților, a produselor de oxidare și a aditivilor conținuți de acestea;

6) uleiuri uzate – toate uleiurile minerale sau lubrifianții sintetici sau uleiurile industriale care au devenit improprii folosinței pentru care au fost destinate inițial, cum ar fi uleiurile utilizate de la motoarele cu combustie și de la sistemele de transmisie, uleiurile lubrifiante, uleiurile pentru turbine și cele pentru sistemele hidraulice (în continuare – uleiuri). Categoriile de uleiuri uzate reglementate prin prezentul Regulament se prezintă în anexa nr. 1;

7) producător de uleiuri – persoană fizică sau juridică care fabrică, plasează pe piață, vinde/revinde, indiferent de tehnica de vânzare utilizată, uleiuri minerale, lubrifianți sintetici sau uleiuri industriale și care se supune regimului de responsabilitate extinsă a producătorului conform prevederilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile. Codurile tarifare pentru uleiurile importate conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor se prezintă în anexa nr. 1;

8) sistem colectiv – organizație  nonprofit creată de cel puțin 3 producători de uleiuri și înregistrată în Registrul de stat al persoanelor juridice în scopul preluării și îndeplinirii de către aceștia a obligațiilor cu privire la gestionarea uleiurilor uzate reglementate în prezentul Regulament;

9) sistem individual – producători de uleiuri care vor asigura gestionarea uleiurilor uzate generate conform cerințelor din prezentul Regulament prin crearea propriilor puncte de colectare.

II. ÎNREGISTRAREA PRODUCĂTORILOR

DE ULEIURI

9. Producătorii de uleiuri nou-intrați pe piață și  producătorii existenți, care au plasat pe piață uleiuri până la data intrării în vigoare a prezentului Regulament, sunt obligați să se înregistreze, prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Managementul deșeurilor”, în Lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorului (în continuare – Lista producătorilor), în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.

10. Producătorii de uleiuri existenți pe piață au obligația de a se înscrie în Lista producătorilor în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentului Regulament.

11. Producătorii de uleiuri nou-intrați pe piață au obligația de a se înscrie în Lista producătorilor în termen de 3  luni de la data înregistrării la Agenția Servicii Publice și până la inițierea activității de plasare pe piață a uleiurilor.

12. Cererea de înregistrare în Lista producătorilor se completează după modelul prezentat în anexa nr. 2 și se depune la Agenția de Mediu în format electronic, prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Managementul deșeurilor”, fiind însoțită de următoarele documente:

1) în cazul sistemului individual:

a) planul de operare, după modelul din anexa nr. 5;

b) informațiile generale, completate conform modelului prezentat în anexa  nr. 3;

2) în cazul sistemului colectiv:

a) dovada unui sistem colectiv, care include extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice, statutul sistemului colectiv creat și lista fondatorilor;

b) setul de documente pentru obținerea autorizației de mediu pentru gestionarea deșeurilor, conform art. 25 alin. (4) și (6) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile;

c) planul de operare, după modelul din anexa nr. 5;

3) în cazul producătorilor membri ai sistemului colectiv:

a) certificatul calității de membru al unui sistem colectiv, conform art. 12 alin. (5) lit. e) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile;

b) informațiile generale, completate conform modelului prezentat în anexa nr. 3.

13. Agenția de Mediu ia o decizie cu privire la aprobarea planului de operare în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de înregistrare conform cerințelor de la pct. 12, termen în care poate solicita clarificări și informații necesare pentru a permite o evaluare substanțială a planului de operare.

14. Agenția de Mediu eliberează numărul de înregistrare pentru producătorii de uleiuri în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de înregistrare.

15. Producătorii comunică numărul de înregistrare, în maximum 30 de zile de la atribuire, tuturor rețelelor comerciale prin care sunt vândute uleiurile plasate pe piață.

16. Înregistrarea producătorilor în Lista producătorilor este valabilă pe o perioadă de 5 ani. Cererea de reînnoire a înregistrării se depune cu 2 luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate, după modelul de cerere prezentat în anexa nr. 2.

17. Producătorii care renunță la plasarea pe piață a uleiurilor, în termen de 30 de zile de la încetarea activității, notifică în scris acest fapt Agenției de Mediu, conform modelului din anexa nr. 4, cu scopul de a fi radiați din Lista producătorilor.

18. Până la data de 20 noiembrie a fiecărui an, producătorii care intenționează să își îndeplinească responsabilitatea extinsă a producătorului prin sistem individual sau prin sistem colectiv notifică Agenției de Mediu intenția de a-și desfășura activitatea în anul următor, conform modelului de scrisoare prevăzut în anexa nr. 4.

III. ROLURI ȘI RESPONSABILITĂȚI

19. Sistemele colective care acționează în numele producătorilor de uleiuri au următoarele responsabilități:

1) să obțină autorizație de mediu pentru gestionarea deșeurilor în corespundere cu prevederile  art. 25 alin. (4) și (6) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile;

2) să elaboreze planul de operare prevăzut la pct. 12 subpct. 2) lit. c);

3) să asigure acoperirea întregii zone geografice unde sunt comercializate produsele producătorilor de la care au preluat responsabilitatea cu puncte pentru colectarea separată a uleiurilor uzate;

4) să asigure atingerea țintelor de colectare a uleiurilor uzate stabilite în pct. 31;

5) să încheie contracte cu operatorii autorizați de Agenția de Mediu pentru activitatea de colectare, transportare și tratare a uleiurilor uzate;

6) să informeze regulat producătorii de uleiuri despre îndeplinirea obligațiilor de raportare a datelor privind atingerea țintelor de colectare a uleiurilor uzate;

7) să asigure evidența informațiilor privind tipul și cantitatea de ulei plasat pe piață, a cantității uleiurilor uzate colectate separat și predate pentru tratare, precum și evidența numărului și a repartiției  punctelor de colectare organizate;

8) să raporteze anual Agenției de Mediu datele privind cantitatea și categoriile de uleiuri uzate colectate și tratate, conform cerințelor de la pct. 50-53;

9) să asigure gestionarea corectă a resurselor financiare acumulate din plata tarifelor de preluare a responsabilității de către producătorii de uleiuri pentru acoperirea costurilor aferente:

a) colectării separate a uleiurilor uzate și transportării lor ulterioare, precum și operațiilor de tratare, inclusiv pentru îndeplinirea țintelor de colectate astfel cum sunt prevăzute în pct. 31, luându-se în considerare veniturile dobândite din reutilizare, din vânzările de materii prime secundare obținute din tratarea uleiurilor uzate;

b) furnizării accesului utilizatorilor finali la informații despre gestionarea uleiurilor uzate, în conformitate cu  pct. 48 și 49;

c) obligațiilor de raportare în conformitate cu cerințele pct. 50.

20. Suplimentar la obligațiile prevăzute în pct. 19, sistemele colective trebuie:

1) să publice pe pagina web oficială și să ofere informații despre cuantumul tarifelor de preluare a responsabilității pentru gestionarea ecologică a uleiurilor uzate, inclusiv lista producătorilor de uleiuri afiliați sistemului colectiv;

2) să asigure utilizatorilor finali posibilitatea predării uleiurilor uzate la toate locațiile disponibile pentru schimbarea uleiurilor uzate;

3) să impună distribuitorilor primirea gratuită a uleiurilor uzate;

4) să nu aplice costuri pentru utilizatorii finali care predau uleiurile uzate și/sau obligația de a cumpăra ulei nou.

21. Producătorii de uleiuri care își onorează responsabilitatea extinsă a producătorului în mod individual au următoarele responsabilități:

1) să elaboreze planul de operare prevăzut la pct. 12 subpct. 1) lit. a);

2) să încheie contracte cu operatorii autorizați de Agenția de Mediu pentru activitatea de colectare și tratare a uleiurilor uzate;

3) să țină evidența informațiilor privind tipul și cantitatea uleiurilor plasate pe piață, a cantității de uleiuri uzate colectate separat și predate pentru tratare, precum și evidența numărului și a distribuției punctelor de colectare organizate;

4) să asigure acoperirea întregii zone geografice unde sunt comercializate uleiuri prin crearea propriilor puncte pentru colectarea separată a uleiurilor uzate;

5) să asigure utilizatorilor finali accesul la informații despre gestionarea uleiurilor uzate, în conformitate cu pct. 48 și 49;

6) să colecteze separat uleiurile uzate în vederea îndeplinirii țintelor de colectare prevăzute la pct. 31, inclusiv stocarea corespunzătoare până la predare;

7) să asigure tratarea corespunzătoare a cantității de uleiuri uzate colectate separat în baza unui contract cu operatorii autorizați de Agenția de Mediu pentru activitatea de tratare a uleiurilor uzate;

8) să raporteze anual Agenției de Mediu datele privind cantitatea și categoriile de uleiuri uzate colectate și tratate, conform cerințelor de la pct. 50;

9) să nu aplice costuri pentru utilizatorii finali care predau uleiurile uzate și/sau obligația de a cumpăra ulei nou.

22. Operatorilor autorizați de Agenția de Mediu pentru activitatea de colectare și tratare a uleiurilor uzate, conform cerințelor prezentului Regulament, le revin următoarele responsabilități:

1) să dețină autorizație de mediu pentru gestionarea deșeurilor în corespundere cu prevederile  art. 25  din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile;

2) să asigure colectarea separată a uleiurilor uzate de la punctele de colectare create de sistemele individuale și colective, conform prevederilor prezentului Regulament, în scopul facilitării tratării corespunzătoare;

3) să asigure evidența și raportarea datelor despre uleiurile uzate colectate și tratate în corespundere cu prevederile Instrucțiunii cu privire la ținerea evidenței și transmiterea datelor și informațiilor despre deșeuri și gestionarea acestora, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 501/2018;

4) să asigure gestionarea uleiurilor uzate prin metode și procedee ce nu poluează mediul, în conformitate cu cerințele art. 4 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile;

5) să asigure gestionarea ecologică a uleiurilor uzate, cu respectarea cerințelor privind tratarea uleiurilor uzate, conform prevederilor din anexa nr. 9;

6) să asigure respectarea măsurilor de securitate la locul de muncă în procesele de gestionare a uleiurilor uzate, în corespundere cu prevederile Regulamentului privind modul de organizare a activităților de protecție a lucrătorilor la locul de muncă și prevenire a riscurilor profesionale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 95/2009;

7) să asigure elaborarea Politicii de prevenire a accidentelor majore și să asigure implementarea acesteia în mod corespunzător, ca măsură de prevenire a accidentelor majore și de limitare a consecințelor acestora asupra sănătății umane și asupra mediului, în corespundere cu prevederile Legii nr. 108/2020 privind controlul pericolelor de accidente majore care implică substanțe periculoase.

IV. COLECTAREA SEPARATĂ

23. Producătorii de uleiuri care își onorează responsabilitatea de gestionare a uleiurilor uzate în mod individual sau colectiv asigură colectarea, stocarea și etichetarea acestora conform prevederilor art. 20-23 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile și cerințelor privind etichetarea prevăzute la pct. 26 subpct. 4). 

24. Producătorii care aleg să își onoreze individual responsabilitatea vor accepta și vor colecta separat uleiurile uzate la propriile puncte de colectare.

25. Amplasarea punctelor de colectare ale sistemelor individuale și colective fac parte integrantă din planul de operare, elaborat în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (6) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile și după modelul din anexa nr. 5.

26. Punctele de colectare a uleiurilor uzate create de sistemele individuale și colective pe teritoriul locațiilor disponibile pentru schimbarea uleiurilor uzate, cum ar fi stațiile de comercializare a carburanților pentru vehicule, centrele de deservire a automobilelor, centrele de gestionare a deșeurilor periculoase, vor fi echipate în mod obligatoriu cu recipiente speciale pentru colectare, îndeplinind următoarele cerințe:

1) să fie rezistente chimic la uleiurile uzate și la substanțele conținute în acestea;

2) să fie închise etanș și rezistente la șoc mecanic și termic;

3) să fie amplasate în spații corespunzător amenajate, împrejmuite și securizate, pentru prevenirea scurgerilor necontrolate, pe platforme betonate;

4) să fie etichetate cu marcajul „Uleiuri uzate” cu dimensiunile de cel puțin 10 x 20 cm, după cum se prezintă în anexa nr. 7.

27. Producătorii de uleiuri în mod individual sau colectiv asigură stocarea uleiurilor uzate colectate, respectând următoarele condiții:

1) evitarea în special a amestecurilor cu apă sau cu alte reziduuri neoleaginoase, precum și cu reziduuri oleaginoase dacă aceasta îngreunează gestionarea corectă a uleiurilor uzate;

2) crearea condițiilor adecvate pentru accesul transportului solicitat pentru evacuarea uleiurilor uzate colectate separat;

3) prevenirea depunerilor și a deversărilor de uleiuri uzate cu efecte nocive asupra solului, apelor de suprafață, sistemelor de canalizare etc.

28. Conform prevederilor art. 52 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, se interzice evacuarea pe sol sau depozitarea în condiții necorespunzătoare a uleiurilor uzate, precum și abandonarea necontrolată a reziduurilor rezultate și incinerarea acestora.

29. Persoanele fizice care dețin în gospodărie uleiuri uzate predau cu titlu gratuit întreaga cantitate colectată separat doar operatorilor autorizați de Agenția de Mediu pentru colectarea și tratarea uleiurilor uzate sau la unul din punctele de colectare create de sistemele individuale și/sau colective.

V. ȚINTELE DE COLECTARE

30. Producătorii de uleiuri în mod individual sau colectiv, începând cu anul 2023, sunt obligați să realizeze gradual țintele de colectare, după formula descrisă în anexa nr. 6.

31. Producătorii de uleiuri trebuie să realizeze următoarele ținte de colectare:

1) 40% – până în 2024;

2) 60% – până în 2026;

3) 80 % – până în 2028.

32.  Agenția de Mediu stabilește dacă a fost atinsă ținta de colectare pentru un an în baza datelor raportate de producătorii individuali sau sistemele colective care acționează în numele acestora și operatorii autorizați pentru colectarea și tratarea uleiurilor uzate.

VI. TRANSPORTAREA ULEIURILOR UZATE

33. Pe teritoriul Republicii Moldova transportul uleiurilor uzate se efectuează cu respectarea prevederilor Regulamentului transporturilor rutiere de mărfuri periculoase, aprobat prin  Hotărârea Guvernului nr. 589/2017.

34. Transportul de uleiuri uzate se realizează doar de către operatorii de transport autorizați în conformitate cu art. 44 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.

35. Transportul uleiurilor uzate se organizează într-un mod sigur, pentru a evita deversările accidentale și poluarea mediului, inclusiv pentru a urmări în mod corespunzător transportul și destinația lor finală.

36. Pentru a minimiza impactul asupra mediului asociat cu scurgeri, incendii și alte situații de urgență care pot apărea în timpul transportării uleiurilor uzate, operatorii de transport asigură instruirea personalului și elaborarea planurilor de intervenție pentru situații de accident.

37. Procedura de organizare a transportului transfrontalier de uleiuri uzate în scopul tratării se realizează în corespundere cu prevederile art. 64 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile. 

VII. TRATAREA ULEIURILOR UZATE

38. Tratarea uleiurilor uzate se realizează doar de către deținătorii autorizației de mediu pentru gestionarea deșeurilor, cu indicarea explicită a operațiilor de valorificare care se pot aplica asupra acestora, conform anexei nr. 2 la Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, cu respectarea cerințelor privind tratarea deșeurilor prezentate în anexa nr. 9.

39. În procesul tratării uleiurilor uzate se acordă prioritate regenerării, în cazul în care uleiurile uzate se pretează acestei operații, sau, alternativ, altor operații de reciclare care au un rezultat echivalent sau mai bun, în conformitate cu prevederile art. 3 și 4 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.

40. În cazul în care condițiile tehnice și economice fac neviabilă regenerarea uleiurilor uzate, este permisă coincinerarea uleiurilor uzate utilizate drept combustibil cu recuperarea căldurii produse.

41. În cazul în care metodele de tratare a uleiurilor uzate prevăzute la pct. 39 și 40 nu sunt aplicabile, este permisă incinerarea doar a uleiurilor uzate care respectă specificațiile tehnice din anexa nr. 10.

VIII. TEHNOLOGII NOI DE RECICLARE

ȘI ÎMBUNĂTĂȚIRE A PERFORMANȚEI DE MEDIU

42. Producătorii de uleiuri, prin intermediul sistemelor individuale și/sau colective și în comun cu operatorii economici autorizați pentru colectarea și tratarea uleiurilor uzate, colaborează pentru a dezvolta noi tehnologii în vederea eficientizării procesului de tratare a uleiurilor uzate pentru fiecare din metodele de tratare prezentate la pct. 39 și 40. 

43. Operatorii economici autorizați în conformitate cu art. 25 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile sunt obligați să implementeze sisteme de management de mediu conform standardului SM SR EN ISO 14001 „Sisteme de management de mediu. Cerințe cu ghid de utilizare”.

IX. EXPORTUL ULEIURILOR UZATE

44. Regenerarea uleiurilor uzate poate fi efectuată în afara teritoriului Republicii Moldova doar în cazul în care aceasta metodă de tratare nu este posibilă din punct de vedere tehnic și nu este sigură pentru mediu, cu condiția respectării cerințelor legislației de mediu.

45. Uleiurile uzate colectate separat pot fi exportate pentru tratare doar către țări care au ratificat Convenția Basel privind controlul transportului peste frontiere al deșeurilor periculoase și al eliminării acestora, conform prevederilor art. 64 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.

46. Cerințele față de exportul uleiurilor uzate în scopul tratării se reglementează prin actele normative din domeniu.

47. Evidența notificărilor pentru export sau tranzit se va realiza prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Managementul deșeurilor”.

X. INFORMAȚII PENTRU UTILIZATORII FINALI

48. Sistemele individuale sau colective, precum și producătorii de uleiuri furnizează utilizatorilor finali, în special prin campanii de informare și/sau la punctul de vânzare, informații complete privind:

1) efectele nocive ale uleiurilor uzate asupra mediului și sănătății umane;

2) locația și datele de contact ale punctelor de colectare;

3) beneficiile colectării separate și regenerării uleiurilor uzate;

4) prevenirea generării uleiurilor uzate și obligația de colectare separată și predare la unul din punctele de colectare;

5) semnificația marcajului „Uleiuri uzate”, prevăzut în anexa nr. 7.

49. Distribuitorii informează utilizatorii finali cu privire la posibilitatea de predare a uleiurilor uzate la punctele de vânzare a acestora.

XI. EVIDENȚA ȘI RAPORTAREA

50. Sistemele individuale și colective raportează Agenției de Mediu anual, până la data de 30 aprilie a anului ce urmează, în format electronic datele privind:

1) cantitatea și tipul uleiurilor uzate generate, cantitatea și tipul uleiurilor uzate colectate separat și tratate, după modelul din anexa nr. 11;

2) raportul narativ, în formă liberă, privind sinteza (descrierea) activităților desfășurate pentru realizarea responsabilității extinse a producătorului, conform planului de operare și în corespundere cu modalitatea de verificare a raportului narativ, după modelul din anexa nr. 8.

51. Agenția de Mediu verifică raportul narativ, având la bază informațiile din anexele nr. 8 și nr. 11, și comunică, în termen de 10 zile, producătorului individual sau sistemului colectiv neregulile identificate sau lipsa acestora.

52. În termen de 30 de zile de la data comunicării obiecțiilor de către Agenția de Mediu, sistemele individuale și sistemele colective au obligația de a remedia neregulile constatate și de a remite raportul corectat, inclusiv informațiile solicitate suplimentar.

53. Producătorii de uleiuri care își onorează responsabilitatea în mod individual sau colectiv, la solicitarea Inspectoratului pentru Protecția Mediului, au obligația să prezinte documente confirmative, în corespundere cu Lista de verificare în domeniul gestionării deșeurilor și substanțelor chimice, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii, dezvoltării regionale și mediului nr. 5/2019.

 

54. Operatorii autorizați de Agenția de Mediu pentru gestionarea uleiurilor uzate și persoanele juridice deținători de uleiuri care generează peste 50 kg de uleiuri uzate anual sunt obligați să țină evidența lunară și să raporteze anual datele privind gestionarea uleiurilor uzate către Agenția de Mediu, în conformitate cu Instrucțiunea cu privire la ținerea evidenței și transmiterea datelor și informațiilor despre deșeuri și gestionarea acestora, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 501/2018, prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Managementul deșeurilor”.

XII. FINANȚAREA

55. Producătorii de uleiuri, pentru îndeplinirea obligațiilor care le revin în vederea asumării responsabilității extinse a producătorului, asigură plata contribuțiilor financiare necesare pentru acoperirea costurilor enumerate la pct. 19 subpct. 9).

56. Pentru implementarea unor tehnologii noi de reciclare și îmbunătățire a performanței de mediu, astfel cum este prevăzut în pct. 42 și 43, sistemele individuale și colective sunt eligibile pentru a aplica la fonduri de finanțare, precum Fondul Național pentru Mediu, sau la programele de ecologizare a întreprinderilor mici și mijlocii, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 592/2019 cu privire la aprobarea Programului de ecologizare a întreprinderilor mici și mijlocii.

XIII. SUPRAVEGHEREA ȘI CONTROLUL

57. Nerespectarea prevederilor prezentului Regulament atrage, după caz, răspundere contravențională, civilă sau penală.

58. Inspectoratul pentru Protecția Mediului exercită funcția de supraveghere și control privind respectarea prevederilor prezentului Regulament în baza Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător, a Legii nr. 851/1996 privind expertiza ecologică, a Legii nr. 1515/1993 privind protecția mediului înconjurător, a Legii nr. 86/2014 privind evaluarea impactului asupra mediului și a Legii nr. 209/2016 privind deșeurile.

 

Sursa: https://www.legis.md/

 

error: Acest conținut este protejat. Copierea este interzisă.