HOTĂRÂRE Nr. 93 din 28-02-2023
pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea vehiculelor scoase din uz
REGULAMENT
privind gestionarea vehiculelor scoase din uz
Regulamentul privind gestionarea vehiculelor scoase din uz (în continuare – Regulament) transpune Directiva 2000/53/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 18 septembrie 2000 privind vehiculele scoase din uz, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 269 din 21 octombrie 2000, așa cum a fost modificată ultima dată prin Directiva (UE) 2018/849 a Parlamentului European și a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei 2000/53/CE privind vehiculele scoase din uz, a Directivei 2006/66/CE privind bateriile și acumulatorii și deșeurile de baterii și acumulatori și a Directivei 2012/19/UE privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (text cu relevanță pentru SEE) și Directiva delegată (UE) 2020/363 a Comisiei din 17 decembrie 2019 de modificare a anexei II la Directiva 2000/53/CE a Parlamentului European și a Consiliului privind vehiculele scoase din uz în ceea ce privește anumite exceptări pentru plumbul și compușii plumbului din componente (text cu relevanță pentru SEE).
I. DISPOZIȚII GENERALE
1. Scopul prezentului Regulament constă în instituirea unui cadru juridic de reglementare privind prevenirea formării de deșeuri provenite de la vehiculele scoase din uz, colectarea, reutilizarea, reciclarea și alte forme de valorificare a vehiculelor scoase din uz, inclusiv a componentelor și a materialelor acestora (în continuare – VSU), pentru a reduce eliminarea de deșeuri prevăzute în anexa nr. 1, contribuind astfel la o dezvoltare durabilă a societății și la îmbunătățirea din punct de vedere ecologic a activității producătorilor implicați în ciclul de viață al vehiculelor conform principiului de responsabilitate extinsă a producătorului, în special a operatorilor direct implicați în tratarea VSU.
2. Domeniile de aplicare ale prezentului Regulament sunt:
1) prevederile care se aplică vehiculelor și VSU, inclusiv componentelor și materialelor acestora, care sunt predate și preluate la instalație de tratare fără cost pentru consumatorul final, cu excepția cazurilor prevăzute la pct. 19, indiferent de modul în care vehiculul a fost întreținut sau reparat pe toată durata utilizării acestuia și dacă acesta este echipat cu componente furnizate de producător care fabrică ori cu alte componente a căror montare ca piese de rezervă sau de schimb s-a efectuat în conformitate cu standardele tehnice specifice, europene sau naționale cu scopul asigurării cerințelor minime în procesul tratării VSU, prevăzute în anexa nr. 2;
2) prevederile care se aplică cu respectarea standardelor și a reglementărilor tehnice specifice referitoare la siguranță, emisiile în atmosferă și nivelul emisiilor de zgomot, precum și cele referitoare la protecția solului și a apei;
3) cerințele privind proiectarea din punctul de vedere al posibilităților de reciclare și valorificare, introducerea pe piață a vehiculelor cu condiția etichetării în conformitate cu prevederile standardelor și reglementărilor tehnice specifice și unele reguli specifice privind colectarea, tratarea, valorificarea și reciclarea VSU, în special interzicerea introducerii pe piață a materialelor și a componentelor vehiculelor care conțin plumb, mercur, cadmiu sau crom hexavalent, conform art. 51 alin. (3) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, cu excepția celor prevăzute în anexa nr. 3, în condițiile specificate în aceasta;
4) prevederile care se aplică în scopul implementării principiului responsabilității extinse a producătorului de către producătorii, distribuitorii, consumatorii și operatorii implicați în gestionarea VSU, care întreprind măsuri necesare pentru optimizarea colectării separate a deșeurilor provenite de la VSU, minimizarea eliminării VSU, inclusiv realizarea nivelului ridicat de reutilizare și reciclare pentru toate deșeurile de VSU.
3. Prevederile pct. 7 și 65 nu se aplică producătorilor care fabrică sau introduc pe piață numai vehicule cu destinație specială, astfel cum sunt definite în anexa la Regulile de înmatriculare a autovehiculelor și remorcilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1047/1999.
4. Pentru vehiculele cu trei roți, cu excepția triciclurilor motorizate, astfel cum sunt descrise în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1047/1999 cu privire la reorganizarea Sistemului informațional automatizat de căutare „Automobilul” în Registrul de stat al transporturilor și introducerea testării autovehiculelor și remorcilor acestora, se aplică numai prevederile pct. 14, 16 și 48-70.
5. În sensul Regulamentului se utilizează noțiunile din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, precum și următoarele noțiuni:
aparat de tăiat – instalație utilizată pentru tăierea în bucăți sau pentru fragmentarea VSU, inclusiv în scopul obținerii de resturi metalice direct refolosibile;
consumator final – persoană fizică sau juridică care dobândește un vehicul, inclusiv componentele și materialele acestuia, în scopul utilizării lui, și nu al distribuirii;
depoluare – golirea de fluide și de substanțe chimice periculoase a VSU, cu respectarea prevederilor din anexa nr. 2;
dezmembrare – activitatea de demontare a VSU în materiale și componente destinate reutilizării, valorificării și eliminării;
distribuitor – comerciant sau orice altă persoană fizică sau juridică din lanțul de aprovizionare, alta decât producătorul sau importatorul, care pune la dispoziție pe piață vehicule, inclusiv componentele și materialele acestora;
informații referitoare la dezmembrare – toate informațiile necesare pentru tratarea corespunzătoare și ecologic rațională a VSU. Aceste informații vor fi puse la dispoziție operatorilor autorizați de către producătorii care fabrică vehiculele și componentele acestora sub formă de manuale sau pe suport electronic, cum ar fi CD-ROM, servicii online;
operator – producător, distribuitor, colector, companie de asigurare auto, precum și agent economic care are ca obiect de activitate tratarea, recuperarea, reciclarea VSU, inclusiv a componentelor și a materialelor acestora;
piesă de schimb – piesă destinată să înlocuiască la un vehicul o piesă de același gen cu care vehiculul a fost omologat de tip și care respectă cerințele tehnice și de calitate stabilite de producătorul care fabrică vehiculul;
plan de operare – documentația elaborată de către producători, care reprezintă ansamblul activităților desfășurate pe perioada de valabilitate a planului și modalitatea prin care vor îndeplini obligațiile ce le revin privind gestionarea VSU și care se prezintă Agenției de Mediu în scopul evaluării și aprobării acestuia;
prevenire – măsurile care urmăresc reducerea cantității și a nocivității pentru mediu și sănătatea populației a VSU, a materialelor și a substanțelor din componența acestora;
producător – persoană fizică sau juridică care introduce pe piață, fabrică, vinde/revinde, indiferent de tehnica de vânzare utilizată pentru vehicule, inclusiv componentele și materialele acestora, și care este supusă regimului de responsabilitate extinsă a producătorului, conform prevederilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile;
reciclare – reprelucrarea într-un proces de producție a materialelor uzate în scopul original sau în alte scopuri, cu excepția recuperării energiei. Recuperarea energiei reprezintă utilizarea combustibililor uzați ca mijloc de generare a energiei prin incinerare directă cu sau fără alte deșeuri, dar cu recuperarea căldurii;
sistem colectiv – organizație nonprofit înregistrată în Registrul de stat al organizațiilor necomerciale, creată de cel puțin trei producători de vehicule în scopul preluării și îndeplinirii de către aceștia a obligațiilor cu privire la gestionarea VSU;
sistem individual – sistem prin care producătorii de vehicule vor asigura gestionarea VSU generate conform cerințelor din prezentul Regulament prin crearea propriilor puncte de colectare;
substanță periculoasă – substanță care îndeplinește criteriile pentru oricare dintre următoarele clase sau categorii de pericol prevăzute în Legea nr. 277/2018 privind substanțele chimice;
tratarea vehiculelor – orice activitate desfășurată după ce VSU a fost predat unui agent economic care desfășoară activități de depoluare, dezmembrare, tăiere, mărunțire, valorificare sau pregătire pentru eliminarea deșeurilor mărunțite, precum și orice altă operație efectuată în vederea valorificării și/sau eliminării vehiculelor scoase din uz și a componentelor lor;
vehicul – orice vehicul atribuit categoriilor M1 sau N1, astfel cum sunt definite în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1047/1999 cu privire la reorganizarea Sistemului informațional automatizat de căutare „Automobilul” în Registrul de stat al transporturilor și introducerea testării autovehiculelor și remorcilor acestora;
vehicul scos din uz – vehicul, inclusiv componentele și materialele acestuia, care constituie un deșeu conform art. 2 pct. 9) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
II. PREVENIREA
6. În scopul asigurării sănătății populației, protecției mediului și al prevenirii formării deșeurilor periculoase, producătorii care fabrică vehiculele, în colaborare cu producătorii care fabrică materialele și echipamentele, sunt obligați să ia toate măsurile de prevenire în conformitate cu prevederile art. 51 alin. (3) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
7. Producătorii care fabrică vehiculele și/sau care fabrică materialele și echipamentele au obligația de a folosi următoarele standarde: SM EN ISO 1043-1 – plastic; SM EN ISO 1043-2 – marcarea pieselor din plastic; SM EN ISO 11469 – materiale eficiente din punct de vedere energetic, precum și reglementările tehnice specifice de codificare pentru componente și materiale pentru a facilita identificarea componentelor și a materialelor care sunt pasibile de reutilizare și valorificare.
8. Producătorii sunt obligați să publice, în cartea tehnică, pe propriul site sau prin alte mijloace de informare, informații privind:
1) proiectarea vehiculelor și a componentelor acestora din punctul de vedere al posibilităților de reciclare și valorificare a acestora;
2) modalitățile de tratare sigure din punctul de vedere al protecției mediului a VSU, în special în ceea ce privește dezmembrarea și evacuarea tuturor fluidelor;
3) dezvoltarea și optimizarea metodelor de reutilizare, reciclare și valorificare a VSU;
4) progresele realizate în domeniul valorificării și reciclării în scopul reducerii cantității de deșeuri eliminate, precum și pentru creșterea gradului de valorificare și reciclare.
9. Producătorii sunt obligați să pună la dispoziția potențialilor cumpărători informațiile prevăzute la pct. 8. Datele generale referitoare la informațiile prevăzute la pct. 8 sunt incluse în materialele promoționale utilizate la comercializarea noilor vehicule.
10. Producătorii sunt obligați să introducă pe piață materialele și componentele vehiculelor prevăzute în anexa nr. 3 cu condiția omologării în conformitate cu prevederile art. 39 din Legea nr. 131/2007 privind siguranța traficului rutier.
11. Producătorii care fabrică componentele pentru vehicule sunt obligați să furnizeze operatorilor autorizați în conformitate cu art. 25 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, care realizează dezmembrarea și/sau tratarea VSU, în mod gratuit, la cererea acestora, cu respectarea secretului industrial și comercial, potrivit Codului civil al Republicii Moldova nr. 1107/2002, informațiile necesare privind dezmembrarea, depozitarea și testarea componentelor reutilizabile.
12. Producătorii de vehicule sunt obligați să furnizeze operatorilor autorizați, care realizează dezmembrarea și/sau tratarea VSU, în mod gratuit, la cererea acestora, informațiile privind dezmembrarea tipurilor noi de vehicule, în termen de cel mult 6 luni de la plasarea pe piață a acestora.
13. Informațiile prevăzute la pct. 8 vizează componentele și materialele vehiculelor, precum și amplasarea în vehicul a tuturor substanțelor periculoase, utilizate cu scopul atingerii obiectivelor prevăzute la pct. 65.
III. COLECTAREA
14. Producătorii sunt obligați să asigure primirea de la consumatorul final a vehiculelor pe care le-au introdus pe piață, atunci când acestea devin VSU, și predarea acestora către operatorii autorizați să desfășoare activități de tratare, cu respectarea prevederilor pct. 65.
15. Prevederile pct. 14 se aplică și părților uzate care sunt înlăturate la repararea vehiculelor, devenite deșeuri, în măsura în care este posibil din punct de vedere tehnic.
16. Consumatorii finali sunt obligați să predea VSU ori componentele solide și/sau lichide ale acestora separat de alte deșeuri către sistemele individuale sau colective supuse regimului de responsabilitate extinsă a producătorului ori direct operatorilor care sunt autorizați să efectueze operații de tratare a VSU, evitând eliminarea prin depozitare a VSU.
17. Producătorii de vehicule, care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective, care desfășoară numai activități de colectare predau VSU colectate, în maximum o lună de la data preluării lor, operatorilor autorizați pentru tratarea VSU, așa cum au fost preluate de la consumatorul final, cu respectarea cerințelor minime prevăzute în anexa nr. 2.
18. Predarea și preluarea VSU la instalație de tratare nu implică niciun cost pentru consumatorul final.
19. Ca excepție de la prevederile pct. 18, costul se calculează în conformitate cu Metodologia de calculare a tarifelor, aprobată de Guvern, pentru:
1) VSU care nu mai conțin una sau mai multe componente esențiale, precum elemente ale trenului de rulare, șasiul, componente de bază ale motorului, elemente mari de caroserie, convertizorul catalitic sau sistemele electronice de control;
2) VSU cărora li s-au adăugat deșeuri;
3) vehiculele care au suferit avarii și ale căror componente esențiale prevăzute la subpct. 1) nu mai pot fi reutilizate sau pregătite pentru reutilizare;
4) VSU care nu au fost înmatriculate permanent sau, nu au fost înregistrate în Registrul de stat al transporturilor.
20. Producătorii încheie un contract direct, cu cel puțin un operator autorizat, pentru tratarea VSU a căror marcă o introduc pe piață, cu excepția VSU prevăzute la pct. 19, și pentru acoperirea eventualelor costuri legate de atingerea obiectivelor prevăzute la pct. 65, în cazul în care costurile de colectare și tratare a acestora depășesc veniturile obținute din vânzarea pieselor reutilizabile și a materiilor prime secundare rezultate din tratarea acestora.
21. Producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective, care desfășoară numai activități de colectare, sunt obligați să încheie un contract, cu cel puțin un operator autorizat, pentru tratarea VSU colectate și pentru acoperirea diferențelor, în cazul în care costurile de tratare a acestora depășesc veniturile obținute din vânzarea pieselor reutilizabile și/sau a materiilor prime secundare rezultate din tratarea acestora.
22. Agenții economici care distribuie sau cumpără, primesc prin donație ori recepționează prin alte mijloace, în vederea vânzării sau pentru uz propriu un vehicul, materialele și componentele acestuia, precum și instituțiile publice și private care cumpără, primesc prin donație ori recepționează prin alte mijloace pentru uz propriu un vehicul, materialele și componentele acestuia vor solicita producătorilor existenți pe piață numărul de înregistrare din Lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor (în continuare – Lista producătorilor).
IV. SISTEME DE COLECTARE
23. Responsabilitățile de colectare a VSU și a componentelor acestora se realizează în două moduri:
1) individual; sau
2) prin transferarea responsabilităților, pe bază de contract, către un sistem colectiv autorizat de către Agenția de Mediu.
24. Producătorii care își îndeplinesc responsabilitățile individual sunt obligați să preia VSU de la consumatorul final prin intermediul propriilor puncte de colectare a acestora.
25. Sistemele colective autorizate în conformitate cu prevederile art. 25 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, care acționează în numele producătorilor, în scopul onorării responsabilităților acestora de colectare separată a VSU pentru asigurarea obiectivelor de reciclare și valorificare, conform prevederilor pct. 65, vor asigura îndeplinirea condițiilor contractuale privind gestionarea VSU prin:
1) încheierea contractelor de aderare la sistemul colectiv cu oricare dintre producătorii care solicită acest lucru și care acceptă condițiile contractuale;
2) acceptarea în rândul membrilor sistemului colectiv a producătorilor care solicită acest lucru și corespund criteriilor prevăzute în statutul sistemului colectiv. Sistemul colectiv nu poate refuza cererea de aderare, cu excepția cazului în care prezintă o justificare întemeiată și primește aprobarea Agenției de Mediu;
3) preluarea VSU, precum și facilitarea transferului direct către operatorii autorizați pentru operații de valorificare a acestora;
4) reinvestirea eventualului profit în aceleași tipuri de activități întreprinse în vederea îndeplinirii responsabilităților ce le revin producătorilor pentru care au preluat responsabilitatea;
5) asigurarea a cel puțin unui punct de colectare în fiecare localitate în care sunt comercializate produsele producătorilor de la care au preluat responsabilitatea;
6) stabilirea costurilor prevăzute la pct. 20 pe care le percep de la producătorii la un nivel corespunzător atât atingerii obiectivelor de reciclare și valorificare, în conformitate cu prevederile pct. 65, cât și gestionării întregii cantități de VSU solicitate de către unitățile administrativ-teritoriale și de producătorii prevăzuți la pct. 24 să le gestioneze;
7) afișarea costurilor nete de gestionare a VSU pe pagina web oficială în termen de 15 zile lucrătoare de la emiterea autorizației;
8) afișarea listei cu producătorii afiliați sistemului colectiv pe propria pagină web în termen de 15 zile lucrătoare de la emiterea autorizației și actualizarea acesteia când este cazul;
9) încheierea contractelor directe cu operatori autorizați de Agenția de Mediu pentru activitatea de reciclare și valorificare a VSU.
26. Pentru îndeplinirea condițiilor prevăzute la pct. 25, sistemele colective pot avea și calitatea de comerciant de deșeuri, în condițiile Legii nr. 209/2016 privind deșeurile, prin investirea profitului în propriul sistem.
27. Suplimentar la obligațiile prevăzute în pct. 25, producătorii de vehicule sau sistemele colective care își onorează obligațiile în numele lor sunt obligați:
1) să țină o evidență ce cuprinde informații privind tipul, numărul și greutatea vehiculelor introduse pe piață, ale VSU, precum și tipul, numărul și greutatea VSU colectate și predate pentru tratare, valorificare și/sau reciclare, precum și privind punctele de colectare organizate;
2) să creeze sisteme de colectare pentru VSU în vederea îndeplinirii obiectivelor prevăzute la pct. 65, inclusiv pentru depozitarea corespunzătoare până la predare;
3) să elaboreze și să depună la Agenția de Mediu, până la data de 30 aprilie a anului imediat următor celui în care a avut loc introducerea pe piață a vehiculelor și a componentelor acestora, un raport, care să cuprindă informații despre tipul, numărul și greutatea vehiculelor și a componentelor acestora introduse pe piață și/sau colectate de pe piață;
4) să prezinte Agenției de Mediu, suplimentar la raportul menționat în subpct. 3), în formă liberă, raportul narativ privind sinteza (descrierea) activităților desfășurate pentru realizarea responsabilității extinse a producătorului, conform pct. 79;
5) să elaboreze planul de operare prevăzut la pct. 35;
6) să pună la dispoziția publicului, pe propria pagină web și la punctele de vânzare a vehiculelor noi, lista cu operatorii autorizați să desfășoare activități de tratare a VSU cu care au semnat contract, lista cu punctele de colectare, liste ce includ datele de contact ale acestora;
7) să păstreze evidența datelor menționate la subpct. 1) și 6) pentru o perioadă de 5 ani.
28. În scopul colectării separate a VSU, producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă a producătorului prin intermediul sistemelor colective:
1) asigură existența și funcționarea punctelor de colectare a VSU, minimum:
a) un punct de colectare în cel puțin 35% din raioane, distribuite de la nord spre sud și de la est spre vest și, totodată, în toate centrele raionale cu peste 15 000 de locuitori;
b) un punct de colectare în fiecare oraș cu peste 100 000 de locuitori;
c) pentru localitățile mai mici, colectarea VSU se va efectua în cadrul campaniilor de colectare a VSU, organizate semestrial;
d) cinci puncte de colectare în municipiul Chișinău, câte unul în fiecare sector;
2) predau VSU colectate către operatorii autorizați, în vederea realizării tratării, valorificării și reciclării VSU colectate în conformitate cu prevederile prezentului Regulament;
3) asigură evidența VSU intrate și ieșite din punctele de colectare prevăzute la subpct. 1) și raportarea anuală a datelor Agenției de Mediu, conform modului de evidență și de raportare a informațiilor stabilite în Hotărârea Guvernului nr. 501/2018 pentru aprobarea Instrucțiunii cu privire la ținerea evidenței și transmiterea datelor și informațiilor despre deșeuri și gestionarea acestora, în termen de 90 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentului Regulament.
29. Punctele de colectare ale sistemelor individuale sau colective trebuie să îndeplinească cerințele minime prevăzute în anexa nr. 2, precum și următoarele condiții:
1) deșeurile trebuie să fie depozitate astfel încât să nu afecteze sănătatea populației, mediul sau împrejurimile imediate;
2) punctul de colectare trebuie să fie îngrădit, pentru a preveni accesul persoanelor neautorizate, și să aibă o capacitate adecvată de prevenire și stingere a incendiilor;
3) în timpul depozitării, deșeurile trebuie să fie manipulate de către personalul instruit într-o manieră organizată și regulată;
4) deșeurile trebuie să fie colectate în conformitate cu prevederile Legii nr. 209/2016 privind deșeurile și ale prezentului Regulament;
5) sistemul de colectare trebuie să contribuie la gestionarea durabilă a materialelor;
6) colectarea continuă trebuie să fie garantată prin transmiterea către operatori autorizați pentru valorificarea VSU colectate separat în spații special amenajate, cu respectarea prevederilor pct. 30.
30. Amplasarea punctelor de colectare ale sistemelor individuale sau colective se aprobă de Agenția de Mediu și sunt parte integrantă a planului de operare, elaborat în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (6) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
V. MODUL DE FUNCȚIONARE A SISTEMELOR
DE COLECTARE
31. Operațiile de colectare și valorificare, inclusiv de reciclare și tratare a VSU, sunt supuse autorizării de mediu pentru gestionarea deșeurilor, cu indicarea explicită a operațiilor de valorificare și eliminare, conform anexelor nr. 1 și nr. 2 la Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
32. Sistemele colective prevăzute la pct. 23 subpct. 2) efectuează operații în baza autorizației de mediu pentru gestionarea deșeurilor în scopul desfășurării activităților ce țin de implementarea responsabilității extinse a producătorului în conformitate cu art. 25 alin. (4), (5) și (6) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
33. Derogările de la obligația de autorizare se acordă numai pentru cazurile reglementate la art. 27 și art. 28 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
34. Producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective notifică, printr-o scrisoare de intenție, Agenției de Mediu intenția de a desfășura activitatea în anul următor. Scrisoarea de intenție se transmite până la data de 20 noiembrie a fiecărui an în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 4.
35. Producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective își desfășoară activitatea în baza unui plan de operare elaborat în conformitate cu cerințele din anexa nr. 5 și aprobat de Agenția de Mediu. Planul de operare se depune la Agenția de Mediu odată cu depunerea cererii de înregistrare în Lista producătorilor, obligație prevăzută în art. 12 alin. (6) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
36. Agenția de Mediu ia o decizie cu privire la aprobarea planului de operare în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii spre examinare a acestuia, termen în care poate solicita clarificări și informații necesare pentru a permite o evaluare substanțială a planului de operare.
37. Sistemele colective transmit producătorilor individuali pentru care au preluat responsabilitatea, până la 1 aprilie a anului de gestiune, rezultatul implementării planului de operare pentru anul anterior.
38. Producătorii care își onorează obligațiile individual raportează anual, până la 1 octombrie, Agenției de Mediu îndeplinirea planului de operare, elaborat în conformitate cu anexa nr. 5, primind o aprobare anuală.
39. Agenția de Mediu nu va acorda aprobarea anuală în cazul în care sistemul colectiv:
1) nu a respectat obligațiile specificate la pct. 27;
2) nu a afișat valoarea tarifelor de preluare a responsabilității de gestionare a VSU prevăzute la pct. 20 pentru care a solicitat și a primit autorizație pe propria pagină web în termen de 15 zile lucrătoare de la emiterea autorizației;
3) nu a afișat lista cu producătorii afiliați sistemului colectiv pe propria pagină web în termen de 15 zile lucrătoare de la emiterea autorizației și nu a actualizat-o când a fost cazul;
4) nu a implementat planul de operare, elaborat în conformitate cu cerințele din anexa nr. 5.
40. Agenția comunică sistemului colectiv sau individual dreptul de remediere în termen de 30 de zile lucrătoare de la data constatării situațiilor de neconformare prevăzute la pct. 39 și/sau cerințelor enumerate în anexa nr. 5.
41. Măsura de neacordare a aprobării anuale după remedierea situației de neconformare prevăzute la
pct. 40 pentru sistemele colective sau individuale nu împiedică derularea activității în anul următor.
42. În cazul neacordării aprobării anuale în doi ani succesivi, Agenția de Mediu va iniția procedura de retragere a autorizației de mediu pentru gestionarea deșeurilor în conformitate cu art. 25 alin. (12) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
43. Producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual și nu au primit aprobarea anuală într-un an sunt obligați, începând cu anul imediat următor, să transfere responsabilitatea îndeplinirii obligațiilor către un sistem colectiv autorizat în termen de 30 de zile lucrătoare de la comunicarea măsurii de neacordare a aprobării anuale prin notificarea Agenției de Mediu.
44. Producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual, dar care își pierd această calitate, în situația în care nu li s-a acordat aprobarea anuală și nu și-au transferă responsabilitățile către un sistem colectiv autorizat, solicită radierea din evidență, informând Agenția de Mediu.
45. În cazul radierii din Lista producătorilor se suspendă dreptul de a introduce pe piață vehiculele și componentele acestora până la obținerea unui nou număr de înregistrare, respectând cerințele prevăzute în anexa nr. 6.
46. Agenția de Mediu, în urma analizării planului de operare al producătorilor care își onorează obligațiile individual sau prin sistemul colectiv, sesizează în termen de 5 zile lucrătoare Inspectoratul pentru Protecția Mediului în cazul constatării neîndeplinirii obiectivelor prevăzute la pct. 65.
VI. TEHNOLOGII NOI DE RECICLARE ȘI
ÎMBUNĂTĂȚIRE A PERFORMANȚEI DE MEDIU
47. Operatorii care efectuează activități de tratare, valorificare și reciclare favorizează dezvoltarea de noi tehnologii, din punctul de vedere al protecției mediului, pentru toate tipurile de VSU și sunt obligați să asigure procesele de tratare și valorificare în conformitate cu cerințele minime prevăzute în anexa nr. 2.
48. Operatorii care efectuează activități de tratare, valorificare și reciclare, autorizați în conformitate cu art. 25 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, sunt obligați să introducă în instalațiile de tratare, valorificare și reciclare a VSU sisteme de management de mediu care asigură îndeplinirea standardului SM SR EN ISO 14001:2016.
VII. TRATAREA
49. Operatorii care execută activități de tratare/scheme de valorificare materială a VSU, autorizați de către autoritățile competente specificate la art. 24 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, vor respecta obligațiile deținătorului de deșeuri și ale producătorului de deșeuri asociate cu activitatea lor și vor asigura măsurile prevăzute la art. 51 alin. (6) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
50. La preluarea VSU, operatorul autorizat pentru tratarea acestuia are obligația să emită gratuit o notificare de distrugere în conformitate cu prevederile art. 107 alin. (1) din Codul transporturilor rutiere nr. 150/2014, conform modelului prevăzut în anexa nr. 7, însoțită de nota prevăzută la pct. 51, și să o înmâneze consumatorului final al vehiculului.
51. În cazul în care VSU au fost preluate fără una sau mai multe componente esențiale, prevăzute la pct. 19, acest lucru se va specifica, în mod explicit, într-o notă care însoțește notificarea de distrugere emisă la preluarea VSU.
52. Notificarea de distrugere reprezintă singurul document în baza căruia se face dovada predării VSU și tratării acestuia la operatorii autorizați, care emit notificarea în baza următoarelor documente:
1) cartea tehnică a vehiculului în original/certificatul de înmatriculare, precum și o copie care va fi predată sistemului individual sau colectiv ce efectuează colectarea și/sau tratarea VSU;
2) în cazul VSU care aparțin unei persoane fizice, documentul de identitate al celui din urmă proprietar, dacă acesta efectuează predarea VSU, sau al persoanei împuternicite de acesta să efectueze predarea VSU, însoțit de actul notarial de împuternicire;
3) în cazul VSU care aparțin unei persoane juridice, documentul de identitate al persoanei delegate să efectueze predarea VSU și delegația din partea societății deținătoare a VSU.
53. Derogările de la aplicarea prevederilor pct. 50 sunt prevăzute pentru VSU fără proprietar sau abandonate pe domeniul public ori privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale și trecute în proprietatea unităților administrativ-teritoriale de pe a căror rază au fost ridicate în conformitate cu prevederile anexei nr. 2 la Regulile de înmatriculare a autovehiculelor și remorcilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1047/1999.
54. Producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective, care desfășoară doar operații de colectare emit notificarea de distrugere doar cu acordul scris al operatorului care execută activități de tratare și valorificare a VSU cu care au încheiat un contract.
55. Agenția de Mediu recunoaște și acceptă notificarea de distrugere sau orice document echivalent al acesteia, eliberat în statele Uniunii Europene.
56. Radierea definitivă din circulație a vehiculului se realizează în conformitate cu prevederile Regulilor de înmatriculare a autovehiculelor și remorcilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1047/1999, în baza notificării de distrugere emise la preluarea VSU de către operatorul autorizat pentru tratarea acestuia ori sistemul individual sau colectiv care a fost împuternicit de acesta.
57. Agenții economici care efectuează operații de întreținere și reparații auto au obligația de a preda pentru reciclare, valorificare sau reutilizare materialele și piesele înlocuite care constituie deșeuri către operatorii autorizați în conformitate cu art. 25 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
58. Respectarea cerințelor minime stabilite în anexa nr. 2 este obligatorie pentru operatorii autorizați în gestionarea deșeurilor prevăzută la pct. 57.
59. Derogările de la aplicarea prevederilor pct. 58 în conformitate cu art. 27 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile sunt stabilite numai pentru operațiile de valorificare a deșeurilor provenite de la VSU după tratarea acestora potrivit prevederilor pct. 3 din anexa nr. 2 și numai în baza unei inspecții efectuate înainte de obținerea autorizației.
60. Inspecția prevăzută la pct. 59 verifică:
1) tipul și cantitățile de deșeuri tratate;
2) cerințele tehnice generale ce trebuie respectate;
3) măsurile de siguranță ce trebuie luate pentru a realiza obiectivele menționate la pct. 65.
61. Inspecția prevăzută la pct. 59 se efectuează o dată pe an, în scopul realizării obiectivelor stabilite la art. 4 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
62. Operațiile de tratare pentru depoluarea VSU menționate la pct. 3 din anexa nr. 2 sunt efectuate în termen de 5 zile lucrătoare.
63. Operațiile de tratare a VSU sunt finalizate în cel mult 3 luni de la data emiterii notificării de distrugere.
VIII. REFOLOSIREA ȘI RECUPERAREA
64. Agenția de Mediu se asigură că:
1) operatorii stațiilor de tratare/schemei de valorificare materială a VSU stabilesc sisteme folosind cele mai bune tehnici disponibile în sensul protecției sănătății și mediului, pentru a asigura tratarea, reciclarea și valorificarea VSU;
2) toate vehiculele colectate, inclusiv componentele și materialele acestora, sunt supuse unui tratament, unei reciclări și valorificări prin intermediul standardelor și reglementărilor tehnice specifice în ceea ce privește sănătatea, siguranța și gestionarea deșeurilor;
3) toate VSU sunt depozitate (chiar și temporar) și tratate în conformitate cu cerințele minime stabilite în anexa nr. 2;
4) materialele și componentele vehiculelor care conțin plumb, mercur, cadmiu sau crom hexavalent pot fi eliminate prin depozitare sau stocare subterană în cadrul unei strategii de eliminare treptată a metalelor grele care, pe baza unei evaluări detaliate a impactului asupra mediului, a impactului economic și social, arată că eliminarea ar trebui să fie o opțiune preferată reciclării și valorificării.
65. Obiectivele de tratare, valorificare și reciclare a VSU preluate în vederea tratării trebuie atinse la nivel național, etapizat, de către operatorii autorizați să desfășoare activități de tratare, valorificare și reciclare a VSU, luând în considerare masa medie la gol:
1) începând cu data de 1 ianuarie 2025 agenții economici trebuie să asigure realizarea următoarelor obiective:
a) reutilizarea și valorificarea în proporție de 85% din masa medie a vehiculului, pentru toate VSU, sau
b) reutilizarea și reciclarea în proporție de 80% din masa medie a vehiculului, pentru toate VSU;
2) începând cu data de 1 ianuarie 2028 agenții economici trebuie să asigure realizarea următoarelor obiective:
a) reutilizarea și valorificarea în proporție de 95% din masa medie a vehiculului, pentru toate VSU, sau
b) reutilizarea și reciclarea în proporție de 85% din masa medie a vehiculului, pentru toate VSU.
66. Operatorii autorizați pentru desfășurarea activității de reciclare, valorificare și tratare a VSU vor prezenta anual Agenției de Mediu informația privind obiectivele de reciclare, valorificare și tratare a VSU, iar în cazul constatării neîndeplinirii obiectivelor, Agenția de Mediu sesizează Inspectoratul pentru Protecția Mediului.
67. Producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective predau VSU colectate operatorilor autorizați și au obligația să țină și să transmită Agenției de Mediu o evidență care să cuprindă informații privind tipul, numărul și greutatea VSU colectate, reciclate în țară sau transferate pentru tratare, valorificare și/sau reciclare în alte state.
68. Operatorii autorizați pentru desfășurarea activității de tratare, valorificare și/sau reciclare sunt obligați să țină și să transmită Agenției de Mediu o evidență care să cuprindă informații privind tipul, numărul și greutatea VSU primite pentru tratare, valorificare și/sau reciclare în conformitate cu Instrucțiunea cu privire la ținerea evidenței și transmiterea datelor și informațiilor despre deșeuri și gestionarea acestora, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 501/2018, prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Managementul deșeurilor”.
69. Agenția de Mediu elaborează anual raportul privind realizarea obiectivelor de reciclare și valorificare prevăzute în pct. 65.
70. În scopul asigurării accesului publicului la aceste informații, sinteza datelor privind VSU la nivel național este disponibilă pe pagina web oficială a Agenției de Mediu.
IX. RAPORTAREA ȘI VERIFICAREA
71. Agenția de Mediu ține evidența producătorilor de vehicule, întocmește și menține Lista producătorilor, prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Managementul deșeurilor”, în care sunt centralizate anual informații, inclusiv estimări cu privire la:
1) tipul, numărul și greutatea vehiculelor, inclusiv a componentelor și a materialelor acestora, introduse pe piață;
2) tipul, numărul și greutatea VSU care au fost colectate prin toate mijloacele, tratate, reciclate și eliminate;
3) tipul, numărul și greutatea VSU colectate și exportate.
72. Producătorii existenți pe piață au obligația de a se înscrie în Lista producătorilor, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (6) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentului Regulament, respectând cerințele prevăzute în anexa nr. 6, primind un număr de înregistrare care este comunicat de aceștia tuturor rețelelor comerciale prin care sunt vândute vehiculele, în maximum de 30 de zile lucrătoare de la atribuire.
73. Procedura de înregistrare în Lista producătorilor se referă atât la agenții economici nou-intrați pe piață, cât și la producătorii existenți până la data intrării în vigoare a prezentului Regulament.
74. Până la inițierea activității de plasare pe piață a vehiculului, inclusiv a componentelor și a materialelor acestora, producătorii nou-intrați pe piață, conform prevederilor pct. 73, au obligația de a se înregistra în Lista producătorilor în termen de 3 luni de la înregistrare la Agenția Servicii Publice.
75. La depunerea cererii de înregistrare în Lista producătorilor, producătorii depun la Agenția de Mediu, în format electronic, prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Managementul deșeurilor”, cererea completată, conform modelului prezentat în anexa nr. 8, și următoarele documente:
1) în cazul sistemului individual:
a) dovada existenței unui sistem individual, copia scrisorii de intenție de a desfășura activitatea în anul următor, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4, înregistrată de către Agenția de Mediu;
b) planul de operare, conform pct. 35;
c) informații generale, completate conform modelului prezentat în anexa nr. 9;
2) în cazul sistemului colectiv:
a) dovada unui sistem colectiv, copia statutului sistemului colectiv;
b) setul de documente de obținere a autorizației, conform art. 25 alin. (4), (5) și (6) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile;
3) în cazul producătorilor membri ai sistemului colectiv:
a) dovada calității de membru al unui sistem colectiv, conform art. 12 alin. (5) lit. g) din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile;
b) informații generale, completate conform modelului prezentat în anexa nr. 9.
76. Numărul de înregistrare se eliberează concomitent cu acceptarea setului de documente menționat la pct. 75 și/sau aprobarea planului de operare în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de înregistrare. Înregistrarea este valabilă pentru o perioadă de 5 ani.
77. Cererea de actualizare a înregistrării se înaintează cu 2 luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate, folosind modelul de cerere prezentat în anexa nr. 8.
78. În termen de 30 de zile lucrătoare de la încetarea activității, producătorii care renunță la punerea pe piață a vehiculelor, inclusiv a componentelor și a materialelor acestora, notifică în scris Agenția de Mediu, conform modelului cererii prevăzute în anexa nr. 4, cu scopul de a fi radiați din Lista producătorilor.
79. Producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective prezintă Agenției de Mediu, până la data de 30 aprilie a anului imediat următor celui în care a avut loc introducerea pe piață a vehiculelor și a componentelor acestora, în formă liberă, raportul narativ privind sinteza (descrierea) activităților desfășurate pentru realizarea responsabilității extinse a producătorului, conform planului de operare și în corespundere cu modalitatea de verificare a raportului narativ privind îndeplinirea obiectivelor prevăzute la pct. 65.
80. La solicitarea Agenției de Mediu, agenții economici, autoritățile și instituțiile administrației publice au obligația să justifice, prin documente confirmative, corectitudinea datelor raportate.
81. Agenția Servicii Publice raportează anual Agenției de Mediu, până la data de 1 octombrie, informații privitoare la:
1) parcul auto privind categoria M1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
2) parcul auto privind categoria N1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
3) înmatriculările vehiculelor noi din categoria M1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
4) înmatriculările vehiculelor noi din categoria N1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
5) înmatriculările vehiculelor secondhand din categoria M1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
6) înmatriculările vehiculelor secondhand din categoria N1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
7) radierile, în urma dezmembrării, ale vehiculelor din categoria M1, exceptând vehiculele cu destinații speciale;
8) radierile, în urma dezmembrării, ale vehiculelor din categoria N1, exceptând vehiculele cu destinații speciale.
82. Producătorii care au transferat responsabilitatea privind realizarea obiectivelor anuale de reciclare și valorificare a VSU transmit Agenției de Mediu datele de identificare ale sistemului colectiv autorizat cu care au încheiat contractul de transfer al responsabilității până la data de 20 noiembrie a fiecărui an.
83. Producătorii menționați la pct. 82 sunt informați trimestrial de către sistemul colectiv autorizat cu care au încheiat contractul de transfer de responsabilitate cu privire la îndeplinirea obligațiilor de raportare a obiectivelor.
84. Agenția de Mediu verifică rapoartele prezentate de către producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective, conform prevederilor pct. 27 subpct. 4), având la bază cerințele enumerate în anexa nr. 10 și comunică, în termen de 10 zile lucrătoare, obiecțiile sau lipsa acestora.
85. Producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective au la dispoziție 30 de zile lucrătoare de la data comunicării obiecțiilor pentru remedierea neregulilor constatate și remiterea raportului corectat sau a informațiilor solicitate suplimentar.
86. Producătorii care își onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective țin evidența și raportează date privind VSU, în conformitate cu Instrucțiunea cu privire la ținerea evidenței și transmiterea datelor și informațiilor despre deșeuri și gestionarea acestora, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 501/2018, prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Managementul deșeurilor” și conform anexei nr. 11.
87. Prima raportare se va face în anul imediat următor înregistrării.
88. Operatorii autorizați pentru desfășurarea activității de tratare, valorificare și reciclare a VSU în mod ecologic și sigur elaborează politica de prevenire a accidentelor majore și garantează implementarea corespunzătoare a acesteia, conform prevederilor art. 7 din Legea nr. 108/2020 privind controlul pericolelor de accidente majore care implică substanțe periculoase.
X. FINANȚAREA
89. Sistemele individuale sau colective finanțează toate costurile nete ce decurg din colectarea, tratarea, valorificarea și reciclarea tuturor VSU colectate în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
90. Finanțarea colectării și tratării VSU prevăzute la pct. 19 subpct. 1), introduse pe piață de producătorii care și-au încetat activitatea, se asigură de către agenții economici existenți, proporțional cu numărul de vehicule vândute în anul precedent, numai în cazul în care nivelul costurilor de colectare și tratare a VSU depășește veniturile obținute din vânzarea pieselor reutilizabile și a materiilor prime secundare rezultate din tratarea acestora.
91. Costurile de colectare și tratare a VSU prevăzute la pct. 90 care se finanțează nu pot depăși maximul costurilor de finanțare asigurat de agenții economici existenți pe piață, potrivit contractelor încheiate conform prevederilor pct. 25 subpct. 9) pentru autovehiculele proprii având același an sau aceeași perioadă de fabricație.
92. Modalitatea de distribuire a finanțării pentru fiecare agent economic existent pe piață se stabilește, în scopul atingerii obiectivelor stabilite în prezentul Regulament, prin acord încheiat în condițiile legii între Agenția de Mediu, producătorii de vehicule și operatorii economici care desfășoară activități de tratare a VSU, precum și alți operatori economici interesați.
93. Acordul prevăzut la pct. 92 trebuie să respecte următoarele cerințe:
1) acordurile au forță obligatorie pentru părțile semnatare;
2) acordurile trebuie să specifice obiectivele cu termenele-limită respective;
3) rezultatele obținute pe baza acordurilor sunt monitorizate regulat, sunt raportate autorităților competente și sunt puse la dispoziția publicului, în conformitate cu condițiile stabilite în acestea;
4) autoritățile competente iau deciziile necesare pentru examinarea progresului înregistrat pe baza acordurilor.
94. Sistemele individuale sau colective asigură finanțarea costurilor nete necesare campaniilor de informare publică privind colectarea, tratarea, valorificarea și reciclarea tuturor VSU.
95. Costurile colectării, tratării, valorificării și reciclării nu sunt prezentate separat utilizatorilor finali în momentul vânzării noilor vehicule.
96. Prevederile pct. 89 se aplică tuturor VSU, indiferent de data introducerii lor pe piață.
97. La solicitarea sistemului colectiv, administrația publică locală, în limitele resurselor financiare disponibile, pune la dispoziție spațiu pentru crearea punctelor de colectare a VSU prin intermediul contractării în conformitate cu legislația civilă.
98. Pentru implementarea unor tehnologii noi de reciclare și îmbunătățire a performanței de mediu, după cum se reglementează în pct. 47 și 48, sistemele individuale și colective sunt eligibile pentru a aplica la fonduri de finanțare precum Fondul Național pentru Mediu sau prin intermediul Programului de ecologizare a întreprinderilor mici și mijlocii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 592/2019.
XI. INFORMAREA
99. Sistemele individuale sau colective furnizează consumatorilor finali, în special prin campanii de informare, informații complete privind:
1) efectele potențiale ale substanțelor utilizate în vehicule asupra mediului și sănătății umane;
2) interesul de a nu se elimina VSU ca deșeuri municipale nesortate și posibilitatea de participare la colectarea lor separată, astfel încât să se faciliteze tratarea, valorificarea și reciclarea acestora;
3) sistemele de colectare, reciclare și valorificare disponibile pentru aceștia;
4) rolul pe care trebuie să-l aibă în reciclarea și valorificarea VSU;
5) modul de eliminare a VSU la punctele de vânzare a acestora.
100. Producătorii în coordonare cu Agenția de Mediu, precum și cu autoritățile administrației publice locale promovează și cofinanțează campanii de informare și educare a consumatorilor pentru a-i încuraja să faciliteze procesul de colectare, reutilizare, tratare și valorificare a VSU.
XII. EXPORTUL
101. Tratarea, valorificarea și reciclarea VSU și a componentele acestora pot fi efectuate în afara teritoriului Republicii Moldova, cu condiția ca transportatorul de deșeuri să îndeplinească cerințele legislației de mediu și să corespundă prevederilor art. 63 și 64 din Legea nr. 209/2016 privind deșeurile.
102. VSU pentru care s-a emis notificarea de distrugere în Republica Moldova exportate în afara țării sunt luate în considerare la îndeplinirea obligațiilor obiectivelor de tratare, valorificare și reciclare prevăzute în pct. 65, dacă există dovada că reciclarea și/sau valorificarea au loc în condiții echivalente cu cele prevăzute de legislația europeană în domeniu.
103. VSU colectate separat pot fi exportate doar către țări care au ratificat Convenția de la Basel privind controlul transportului peste frontiere al deșeurilor periculoase și al eliminării acestora și cu respectarea condițiilor privind organizarea procedurii de export al VSU, reglementate prin Hotărârea Guvernului nr. 637/2003 privind controlul transportării transfrontiere a deșeurilor și eliminării acestora.
104. Cerințele față de exportul VSU în scopul tratării sunt stabilite în Regulamentul privind transferurile de deșeuri, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 411/2022.
105. Evidența notificărilor pentru export, import și tranzit se va realiza prin intermediul Sistemului informațional automatizat „Managementul deșeurilor”.
XIII. SUPRAVEGHEREA ȘI CONTROLUL
106. Nerespectarea prevederilor prezentului Regulament se sancționează conform prevederilor Legii nr. 209/2016 privind deșeurile și ale art. 154 din Codul contravențional al Republicii Moldova nr. 218/2008.
107. Inspectoratul pentru Protecția Mediului va exercita funcția de supraveghere și control privind respectarea prevederilor prezentului Regulament, în baza Legii nr.162/2023 privind supravegherea pieței și conformitatea produselor, a Legii nr. 131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, a Legii nr. 1515/1993 privind protecţia mediului înconjurător și a Legii nr. 209/2016 privind deşeurile.
Sursa: https://www.legis.md/